Sunday, March 24, 2013

Al-Fatihah untuk alMarhumah "Mahani Hamzah"

24 MAC 2013

Pemergian seorang pelajar UKM, "Mahani Hamzah" -Usuluddin dan Falsafah Tahun 2 menjadi titik kesayuan  pelajar-pelajar khususnya rakan2 daripada jabatan sendiri. Arwah berasal daripada Sarawak dan siap disembahyangkan dan ditahlilkan di Hospital Serdang, Selangor kira-kira 8.45 mlam selesai


Diceritakan daripada rakannya, ketika arwah bangun pagi untuk solat subuh, arwah mengadu sakit kepala dan mandi pagi tu n solat subuh, rakan karibnya tolong untuk memberi arwah minum air, tetapi kali ini arwah menolak, tidak seperti biasa, dan hanya menyebut "Bismillah" dan "Allah".... dan dalam perjalanan ke Hospital,arwah tidur dalm kenderaan tersebut dan terus "tidur" selamanya~

Salah seorang rakannya yang turut menolong memandikan jenazahnya, menceritakan wajah arwah yang sangat berseri-seri dan tenang. "Arwah ini baik orangnya sepanjang saya kenal dia 2 tahun, bercakap dengan kawan2 lemah lembut sopan, tak pernah lagi sepanjang perkenalan dengannya bercakap perkara2 yang menyakitkan hati.seronok bersama dengan dia. Pergaulan dengan dia pun terjaga n tak pernah melawan cakap kawan2, guru2 dan orang tua".



"Sejak akhir2 tu, saya tengok arwah macam banyak berubah. dari tudung bidang biasa kepada yang lebih besar dan sopan, pakaiannya yang menutup aurat selama ni berubah lebih lagi menjaga aurat. dan yang paling terharu lagi, seolah-olah tengok arwah macam membuat persediaan sebelum pergi, rajin bace Quran dan puasa-puasa sunat" -(salah seorang rakan seperjuangannya)

daripada FB arwah sebelum pemergiannya,juga banyak pos status berkenaan kecintaan kepada Allah, Syurga, kematian dan lain-lain lagi yang berlaku secara kebetulan atau naluri hatinya.

Antara status terakhir yang ditulis:

"Sebuah kisah perjalanan meraih hidayah Allah, kisah menjemput cahaya yang ia rindukan dari lubuk hati terdalam....benar kata sebuah hadits, sekiranya 

kita berjalan ke arah Allah , maka Allah akan berlari menyambut kita. Itulah yang terjadi pada para sahabat yang tengah berusaha meraih hidayah Allah...."




-Daripada status rakan Usrah arwah...
"..Rindu sngt2 waktu kita berusrah..... T_T
Betul tu kak, bila sy baca nukilan2 & coretan2 Al-Marhumah, memang Al-Marhumah seorang yang pandai menulis.  sy ingat lg kata2 Al-Marhumah masa usrah terakhir kita...Masa usrah haritu, Al-Marhumah ada cakap yg impian dia ingin menjadi penulis..Dgn menulis, dakwah dapat disebarkan.. Semoga Al-Marhumah tergolong dalam kalangan org2 yang dijanjikan syurga sepertimana yg termaktub dalam kitab "Golongan Yang di Janjikan" yg telah kami bentangkan ketika usrah pada 21/3/2013 aritu...Amin... T_T

Ya Allah!
Kau tempatkanlah sahabatku ini di kalangan orang yang beriman,
Kau permudahkanlah saat kebangkitannya nanti,
Kau permudahkanlah saat penghisaban amalannya nanti..

Bersabarlah duhai jiwa yang sedang diuji..Tabah & sabar adalah pengubat jiwa-jiwa yang sedang getir menempuhi ujian..

Firman Allah SWT : "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139)"



*Perjalanan hidupnya sangat sesuai untuk dijadikan teladan untuk kita contohi, untuk saya (penulis) dan untuk kalian juga. Kita juga tidak tahu perjalanan akan datang dan seharusnya kita mesti bersedia untuk mengahdapi perjalanan yang seterusnya.. moga arwah ditempatkan bersama-sama orang-orang yang soleh.Aminn~ (al-Fatihah)*

-turut hadir di hospital ialah ahli keluarga dan saudara arwah, rakan2 seperjuangan, para pensyarah dan Penasihat KUFAH, Ketua Jabatan Usuluddin dan Falsafah, rakan2 Persatuan Mahasiswa Sarawak UKM, kakitangan UKP UKM dan Tuan Hj Musa.



                 -abang kandung arwah dan warisnya mengucapkan terima kasih kepada semua yang mendoakan arwah-




-jenazah dibawa ke KLIA untuk dihantar ke Sarawak, untuk dikebumikan-


8 comments:

Faizul Osman said...

al-fatihah... terkejut dgn pemergian arwah, walaupun sy sendiri tak kenal dgn arwah... tp, cara pemergian dia membuatkan hati ini rasa sayu...

Mizs nur said...

al-fatihah..x percaya kmk..tapi Allah lbh sygkn ktk..semoga ktk tenang di alam sana...miss you..

Suara Pemikir said...

Terima kasih segalanya kepada semua yg terlibat...
Mohammad Hailmi Sajili

alpians Shah said...

al-fatihah dan salam takziah buat arwah dan keluarga amin....

Nadia Elena said...

ada ternampak arwah masa malam sebelum dia meninggal, kat depan kolej ungku omar, terkilan rasanya sebab tak sempat nak tegur, moga rohnya sentiasa tenang, amiin..

Anonymous said...

semoga arwah ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..

Anonymous said...

Subahanallah :') baiknya arwah . Al-fatihah .. semoga arwah ditempat orang-orang yang beriman :')

Anonymous said...

Al Fatihah, sama sekolah dulu di SMK AGAMA IGAN. Arwah memang DRI sekolah baik... Sabar, peramah, xpernah marah walaupun kiteorang selalu usik2 arwah. Rindu dengan kenangan bersama arwah. Semoga arwah ditempat orang2 yang beriman. Inshaallah.... :'(