Sunday, August 1, 2010

Doa Baca Quran

Untuk menarik minat supaya kita suka membaca al-Qur’an, serulah kepada Allah (s.w.t.) dengan doa ini. Mudah-mudahan ada manfaatnya:

اللَّهُمَّ نَوِّرْ قُلُوبَنَا بِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ، وَزَيِّنْ أَخْلاَقَنَا بِجَاهِ الْقُرْآنِ، وَحَسِّنْ أَعْمَالَناَ بِذِكْرِ الْقُرْآنِ، وَبَيِّضْ وُجُوهَنَا بِبَرَكَةِ الْقُرْآنِ، وَصَحِّحْ أَبْدَانَنَا بِكَرَامَةِ الْقُرْآنِ، وَنَجِّنَا مِنَ النَّارِ بِسِرِّ الْقُرْآنِ، وَأَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ بِشَفَاعَةِ الْقُرْآنِ، وَاهْدِنَا بِـهِدَايَةِ الْقُرْآنِ، وَوَفِّقْنَا لِمَا تُحِبُّهُ وَتَرْضَاهُ بِمَنْ أُنْزِلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ، وَصَلَّى اللهُ وَسَلَّمَ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ مَنْ يَأْتِيْ بِالْقُرْآنِ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ مَنْ يُلاَزِمُ الْقُرْآنِ، آمِيْن .

Mafhumnya: Ya Allah, Ya Tuhanku! Terangilah hati kami dengan membaca al-Qur’an, dan elokkanlah kelakuan kami dengan kelebihan al-Qur’an, dan perbaikilah segala perbuatan kami dengan mengingatkan al-Qur’an, dan putihkanlah wajah kami dengan keberkatan al-Qur’an, dan sihatkanlah badan kami dengan kemuliaan al-Qur’an, dan selamatkanlah diri kami daripada api neraka dengan rahsia al-Qur’an, dan masukkanlah kami ke dalam syurga dengan syafa’at al-Qur’an, dan berikanlah kami petunjuk dengan hidayah al-Qur’an, dan kurniakanlah kami taufik ke jalan yang Engkau suka dan redha dengan berkat orang yang diturunkan kepadanya al-Qur’an, selawat dan salam ke atas junjungan kita Nabi Muhammad (s.a.w.), orang yang membawa al-Qur’an dan juga ke atas keluarga dan Sahabat Baginda yang sentiasa membaca al-Qur’an. Amin.

Credit : Ustaz Ezad Azrai (ketika Bengkel Penulisan Ilmiah anjuran PMF & Kelab Jabatan pada 13 Ogos 2009)

2 comments:

Anonymous said...

Hey there just wanted to give you a quick heads up and let you
know a few of the images aren't loading correctly. I'm not
sure why but I think its a linking issue. I've tried it in two different web browsers and both show the same results.
Feel free to surf my website cheap wedding insurance

Anonymous said...

Hey I am so grateful I found your weblog, I really found
you by mistake, while I was searching on Bing for something else, Anyways I am here now and would
just like to say cheers for a marvelous post and a all round thrilling blog (I also love the
theme/design), I don’t have time to look over it all at the moment but I have bookmarked it and also added in your RSS feeds, so when I have
time I will be back to read more, Please do keep up the superb work.
my website > this rental property